Sunday 25 August 2013

Who are you???

Assalamualaikum

Kagum dengan kepantasan dan kekreativitian manusia dalam menilai manusia lain tanpa usul periksa. Bertambah kagum bila dapat mengambil peranan Tuhan dalam menentukan Syurga atau Neraka seseorang.

Oh yeah... Ayat makan dalam wo... Bahaha... 

Satu tragedi di mana seorang manusia (aku lah tu) telah menanggung malu akibat kemalasannya dalam membuat sebarang penyiasatan dan soal jawab lalu menyebabkan beliau telah menanggung malu. Malu beb. Malu....

Haha... Benda berlaku dah lama. Bila aku lihat senior aku rapat dengan seorang perempuan. Perempuan tersebut bertudung labuh okay, bertudung labuh. Lawa pun lawa. Tapi masalahnya selalu berkepit dengan senior aku. Mereka berdua adalah classmates. Yang lain aku tak kisah la nak berkepit bagai, tapi mereka itu kan dah faham agama. Takkan tak tahu bila duduk berdua - duaan itu haram. Time tu, otak aku laju tahap roket Soyuz membuat keputusan, bahawa sah mereka ni bercouple. 

Tapi satu tragedi telah berlaku bila aku melihat diorang terlalu baik. Bila si perempuan tu tak sihat, terus lelaki tersebut cari selimut dan menyelimutkan si perempuan itu. Lalu aku tanya si senior yang lain. Apa hubungan diorang>>>?? Adakah tunang??? Oh what???

Senior aku : Hoi, diorang tu suami isteri. Dah lama diorang kahwin. Sejak tahun 2012 lagi

Aku : (dengan mulut ternganga) What??????? OMG????

Time tu aku rasa macam nak terjun bangunan pun ada. Seriously aku malu. Malu semalunya. Wahaha... Malu bro.... sejak pada tu, aku latih diri aku untuk bersangka baik. Yap... Memang susah. Tapi itulah yang harus dilakukan. Bersangka baik dan terus berfikiran positif. Bukan dalam hal macam ini aje. Tapi dalam semua hal. Positive Thinking. Bukan open minded tapi be positive. InsyaAllah, segala masalah akan dapat diselesaikan dengan mudah. Lagipun mende - mende macam ni memang selalu berlaku. Sebagai contoh, aku selalu jalan sensorang. Tak bermakna aku tak punya sahabat, tak bermakna aku lonely. Tak bermakna aku sedang putus cinta. Bahahahaha....

So, jangan cepat judge manusia. Siapa kau nak judge manusia. Kita dilantik sebagai khalifah bukan untuk judge manusia. Tetapi untuk bimbing manusia. Tiada manusia yang sempurna. Sebab itu wujud kalimah taubat... So, jangan cepat menilai manusia... Peace no war...

No comments:

Post a Comment