Thursday 1 January 2015

Jiwa Kita Milik Tuhan


" Allahuakbar Allahuakbar "

" Allahuakbar Allahuakbar "

Ali dan Omar saling berpandangan sesama mereka.

Seruan itu seolah - olah memanggil mereka.

Segera dua kanak - kanak comel itu meninggalkan permainan mereka. Seruan itu lebih penting. Langkah diayun laju. 

Di suatu sudut, Yunus dan Yusuf, yang juga turut mendengar seruan keramat itu, segera meninggalkan jualan mereka. Sebelum meninggalkan barangan jualan mereka, mereka segera mencapai kanvas lalu ditutupnya barangan jualan. Setelah selesai, mereka mula mengorak langkah. Menuju ke arah seruan itu.

Di sudut lain pula, Pak Cik Musa, yang sedang bermain bersama cucunya, Ibrahim, segera berhenti bermain sebaik sahaja mendengar seruan itu. Dengan menggunakan kudratnya yang masih bersisa, didukungnya Ibrahim lalu mencapai tongkat. Dengan langkah yang sedikit pincang, digagahkan jua untuk melangkah dengan bantuan tongkat, menuju ke tempat itu. Tempat di mana seruan itu dilaungkan

Di masjid, kelihatan Omar dan Ali sudah bersiap sedia, membentangkan sejadah buat jemaah. Yunus berada di tempat wudhuk. Mengambil wudhuk. Yusuf khusyuk dengan bacaan ayat - ayat suci al-Quran. Mengisi waktu sementara menanti bilal melaungkan iqamat. Kelihatan Pak Cik Musa baru sahaja sampai bersama cucunya. Yunus yang baru sahaja mengambil wudhuk segera menegur Pak Cik Musa. Diambil Ibrahim daripada dukungan Pak Cik Musa lalu dibawa ke tempat wudhuk. Dibantu anak kecil itu untuk mengambil wudhuk. Pak Cik Musa tersenyum lalu dia mula melangkah ke tempat wudhuk.

"Allahuakbar"

Imam mengangkat takbir. Masing - masing khusyuk. Bersujud. Pada Yang Satu.


# Apa yang aku bayangkan. Apa yang aku impikan. Indahkan kalau hambaNya taat pada perintahNya. Bersama menuju ke Syurga. Berpimpinan tangan. Allahuakbar.

No comments:

Post a Comment