Tuesday 3 April 2012

Luahan seorang lelaki

Assalamualaikum,

Tujuan saya menulis ini, adalah untuk menyuarakan isi hati saya dan kaum adam yang lain. Saya mewakili kaum adam yang lain, yang banyak mengadu tentang kalian. Bukan niat saya untuk menyakiti kalian tetapi cukuplah sekadar membantu kami yang lemah ini. Bukan jua niat saya untuk menyinggung perasaan kalian tetapi cukuplah sekadar membantu kami yang hina ini.

Wahai bidadari dunia,

Kami mohon, kalian tutuplah aurat kalian. Bukan kami dengki kepada kalian tetapi aurat kalian mengganggu kami. Sekali kami terpandang aurat kalian, pelbagai bayangan dari syaitan yang menjelma. Pelbagai cara dan kaedah kami gunakan untuk menghalau bayangan itu. Walaupun pada mulanya kami berjaya, tetapi andai perkara itu berulang, ulang. dan ulang lagi, bagaimana kami mahu menahan? Kami juga manusia biasa. Punya perasaan. Punya nafsu. Bayangan itu seolah - olah mengejar kami. Baiklah. Kalian seringkali lontarkan tuduhan bahawa kami tidak menjaga pandangan, bermata keranjang, gatal dan sebagainya. Tetapi bagaimana pula dengan kalian? Bukankah Allah telah berfirman dalam ayat dari Surah An – Nur, ayat 31.

"Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram) dan memelihara kehormatan mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka atau saudara-saudara mereka atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam atau hamba-hamba mereka atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya."

Kalian dikurniakan anugerah kecantikan dari hujung rambut hingga ke hujung kaki dan anugerah itu hanya berhak pada yang layak. Bukan pada yang bukan mahram. Dan andai kalian diberi pilih pilihan untuk memilih yang cantik atau hodoh, semestinya kalian menjawab yang cantik, bukan? Begitu juga dengan kami. Suka melihat benda yang cantik. Jadi, siapa yang patut dipersalahkan sekarang? Kalian tidak menutup aurat, dan andai sesuatu berlaku, seperti kejadian rogol, culik, dan bunuh, kalian tunding jari pada kami. Adilkah? Bagaimana pula dengan kami yang terseksa dengan aurat yang kalian persembahkan?


Wahai bidadari dunia,

Jagalah aurat kalian sesempurna mungkin. Aurat wanita adalah untuk dijaga, dan bukan untuk dijadikan tontonan. Kami, kaum adam amat menyayangi kalian kerana kalianlah penyejuk hati kami. Kerana kalianlah bakal zaujah kami. Kerana kalianlah sayap kanan kami. Dan kami amat menyintai kalian. Kami tidak sanggup melihat kalian diazab di neraka milik Allah.Sedangkan Allah telah nyatakan dalam al - Quran, surah An Nisa', ayat 56, yang membawa maksud

"Sesungguhnya orang-orang yang kufur ingkar kepada ayat-ayat keterangan Kami, Kami akan membakar mereka dalam api Neraka. Tiap-tiap kali kulit mereka masak hangus, Kami gantikan untuk mereka kulit yang lain supaya mereka dapat merasa azab sengsara itu dan (ingatlah) sesungguhnya Allah adalah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana."

Sanggupkah kalian? Jika kalian ngeri, kami berkali ganda ngeri. Mana mungkin kami melihat bidadari yang kami cintai melangkah ke neraka Jahanam milikNya. Di sana, tiada lagi sebarang pertolongan. Yang ada, hanyalah derita semata - mata. Ketahuilah kami sayang kalian.


Wahai bidadari dunia,

Terima kasih bagi kalian yang menutup aurat. Terima kasih. Tapi, hanya satu yang kami pohon. Tutuplah aurat kalian sesempurna mungkin. Bukan hanya dengan memakai pakaian yang mengikut syarak iaitu hanya menampakkan muka dan pergelangan tangan. Tetapi biarlah yang longgar dan labuh. Benar, permintaan kami ini amat menjengkelkan. Tapi, cuba kalian bayangkan, kalian berpakaian ketat sehingga menampakkan susuk tubuh kalian. Bukankah itu sama sahaja andai kalian tidak memakai pakaian? Bezanya, kalian menutup kepala dengan tudung. Bukankah itu juga mengganggu fikiran kami?


Dalam hadisnya yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah, Rasulullah s.a.w. bersabda:
“Ada dua golongan dari ahli neraka yang belum pernah saya lihat keduanya itu: (l) Kaum yang membawa cambuk seperti ekor sapi yang mereka pakai buat memukul orang (penguasa yang kejam); (2) Perempuan-perempuan yang berpakaian tetapi telanjang, yang cenderung kepada perbuatan maksiat dan mencenderungkan orang lain kepada perbuatan maksiat, rambutnya sebesar punuk unta. Mereka ini tidak akan boleh masuk syurga, serta tidak dapat akan mencium bau syurga, padahal bau syurga itu tercium sejauh perjalanan demikian dan demikian.” (Riwayat Muslim)


Jauhilah pakaian yang nipis dan jarang. Bukan kami melarang kalian untuk bergaya, tetapi, kalian fikirlah. Dengan pakaian yang nipis dan jarang itu, bisa membuatkan kami melihat dengan jelas apa yang disebalik pakaian yang kalian pakai. Pada saat inilah bisikan syaitan mula menjengah. Bayangan kotor dari syaitan mula bermaharajalela. Masya-Allah.

Saidatina Aisyah r.a meriwayatkan, saudaranya iaitu Asma’ binti Abu Bakar pernah masuk di rumah Nabi dengan berpakaian jarang sehingga tampak kulitnya. Kemudian baginda SAW berpaling dan mengatakan:

“Hai Asma’! Sesungguhnya seorang perempuan apabila sudah haidh (cukup umurnya), tidak patut diperlihatkan tubuhnya itu, melainkan ini dan ini — sambil ia menunjuk muka dan dua tapak tangannya.” (Riwayat Abu Daud).

Jadi, kami memohon, tutuplah aurat kalian, labuhkanlah tudung kalian dan longgarkanlah pakaian kalian. Benar, kami banyak songeh kerana meminta kalian itu dan ini. Tetapi, fikirlah, bahawa kami meminta semua ini adalah untuk kebaikan kita semua. Kalian tutup aurat, pandangan kami terjaga. Kalian tidak dapat dosa kerana kalian menutup aurat, kami tidak dapat dosa kerana kami tidak melihat kalian. Kita sama - sama saling bantu - membantu.


Jadi, sampai di sini sahaja warkah daripada saya, wakil daripada kaum adam. Andai terkasar bahasa, tersilap bicara, saya mohon ampun dan maaf. Wahai muslimah sekalian, bangkitlah dari dunia yang penuh tipu daya ini. Bangkitlah. Jagalah maruahmu.                                                                                                                                                               

Yang benar,

Anak Adam.


1 comment: