Thursday 5 June 2014

Perit, tapi manis


Assalamualaikum


"Aku nak belajar mengaji, tapi aku malu,"

Allahu

Sayangku, mengapa perlu malu untuk menuntut ilmu... 

Tidak aku nafikan, ramai yang melepasi 20 an still tak pandai mengaji. Lelaki dengan egonya, perempuan dengan alasannya yang cuti... Cuti setahun??? Jadah... Tak mengapa... husnuzon

Ramai yang malu untuk berguru...
Tetapi suka cakap

"Untunglah pandai mengaji,"

Bila ditawarkan untuk mengajar, beribu alasan yang diberikan...

Aku sebenarnya geram dan menyampah manusia yang bercakap

"Untungla...."

Menyampah amat... Entah kenapa... Maaf la yek kalau perkataan itu menjjadi tagline kalian. Tapi bagi aku perkataan itu mempunyai maksud yang mendalam... Sama ada dengki, atau minta perhatian... muahahaha

Okeh...
Balik pada asal

Dalam menuntut ilmu, terutama tajwid, perlu berguru. Bukan melalui internet atau buku.

Aku sendiri, dulu, abah aku sangat tekankan anak - anak dia untuk mengaji.

Sejak umur lima tahun, sudah dihantar ke kelas mengaji. Malam pulak, wajib mengaji dengan Abah. Satu muka surat sehari. Sampai aku darjah enam. Pengalaman mengaji dengan abah tak yah cakapla... Selalu nangis... Sampai teresak - esak... Abah garang... 

Then, form one, sampai form five. Dapat Ustazah Hanisah. Tegas. Cakap je denda apa yang aku tak pernah kena. Semua pernah. Berdiri atas kerusi makmal, kerusi tinggi, kerusi rendah, ketuk ketampi, berdiri tengah panas, padang takraw. Allahu... Banyak kenangannya. Memang perit. Memang malu. Tetapi kerana nak al-Quran, aku pasrah (ayat masyuk gituuwwwww)... Moga Allah rahmati Ustazah...

Dan ilmu itu, aku cuba manfaatkan sampai sekarang. Walaupun kenkadang malas tahap Adon makan wet food sepuluh paket, tapi ada la jugak... Allahu.

Kalamullah ini, sangat istimewa. Payah untuk kita rasai nikmatnya. Bila dah dapat, Subhanallah. Sangat nikmat. Tetapi, bila dah jauh dari nikmatnya, rasailah keperitannya.

Moga Allah mudahkan urusan kalian dalam mendalami Kalamullah

No comments:

Post a Comment