Wednesday 16 May 2012

Luahan rindu buat Waliyyunhamim

Subhanallah…

Kalau dulu, aku boleh bagitahu ukhuwah itu indah. Ukhuwah itu hangat. Ukhuwah itu menyenangkan. Tapi, lawaknya, aku sendiri tak dapat merasai bagaimana indahnya ukhuwah. Bagaimana hangatnya ukhuwah. Bagaimana ukhuwah itu menyenangkan. Aiseh feeling habis. Air mata tetiba mahu mengalir… Apasal ni???

Tepat jam 8.30 malam tadi, aku berbual dengan sahabat – sahabat aku. ‘Aisyah dan Syifaa’. Dengar suara mereka, Ya Allah, rindunya. Apatah lagi dengar nasihat – nasihat diorang.

‘Aisyah: Jaga diri apabila berada kat luar sana. Dunia ni, banyak halangan. Iman kena kuat. Jaga diri.
(camtu la lebih kurang. Tak dapat dengar dengan jelas pasal sibuk nak nangis. Haha )

Syifaa’: Jaga diri. Hati – hati apabila ada kat luar sana. Aku doakan kau supaya sentiasa selamat.

Wa…. Apa ni? Apasal touching sangat ni? Wa… serius aku cakap, memang rindu gila tahap kronik kat Banat Waliyyunhamim. Tak dapat bayangkan bagaimana aku nak tempuh dunia luar tanpa korang. Takut sangat. Takut ana lagha. Akan ada lagi ke sahabat macam korang? Yang selalu tegur aku kala aku alpa, yang perbaiki kesilapan aku kala aku silap, yang selalu sabar layan aku yang jahat tahap Hitler ni. Semua la. Kalau aku tulis satu – satu, sure tak habis. Alamak, apasal nangis ni?

Apabila aku luahkan pada diorang kerisauan ana tu,

Diorang kata: Jangan risau. Kita kan Waliyyunhamim. Doa selalu ada untuk kau dan semua Waliyyunhamim.

Apasal makin air mata makin lebat ni?...

Sekarang aku baru rasa betapa indahnya ukhuwah, betapa hangatnya ukhuwah, betapa ukhuwah itu menyenangkan.

Ya Allah, rindunya pada mereka.

Rindu nak makan sama – sama, solat jamaah sama – sama, pergi solat sama – sama( walaupun lewat ;P), belajar sama – sama, makan sama - sama, semua la… tulis banyak – banyak, kang basah keyboard dengan air mata.

Banat Waliyyunhamim, sumpah aku rindu korang. Tak dapat diungkap dengan kata – kata, tak dapat ditulis dalam blog ni..:P



Kenangan bersama Banat Waliyyunhamim. Time ni, lagi seminggu nak habis sekolah. Rindu korang..


Lagu ni, khas untuk korang, Banat Waliyyunhamim. Sebuah pertemuan dari UNIC... Masih ingat, Nik nyanyi lagu ni, time aku lepak kat katil dia. Aku tahu lagu ni pun dari dia.


Ketika diri mencari sinar 
Secebis cahaya menerangi laluan 
Ada kalanya langkahku tersasar 
Tersungkur di lembah kegelapan 

Bagaikan terdengar bisikan rindu 
Mengalun kalimah menyapa keinsafan 
Kehadiranmu menyentuh kalbu 
Menyalakan obor pengharapan 

C/O 1: 
Tika ku kealpaan 
Kau bisikkan bicara keinsafan 
Kau beri kekuatan, tika aku 
Diuji dengan dugaan
Saat ku kehilangan keyakinan 
Kau nyalakan harapan 
Saat ku meragukan keampunan Tuhan 
Kau katakan rahmat-Nya mengatasi segala 

(*) Menitis airmataku keharuan 
Kepada sebuah pertemuan 
Kehadiranmu mendamaikan 
Hati yang dahulu keresahan 

Cinta yang semakin kesamaran 
Kau gilap cahaya kebahagiaan 
Tulus keikhlasan menjadi ikatan 
Dengan restu kasih-Mu, oh Tuhan 

C/O 2: 
Titisan air mata menyubur cinta 
Dan rindu pun berbunga 
Mekar tidak pernah layu 
Damainya hati 
Yang dulu resah keliru 
Cintaku takkan pudar diuji dugaan 
Mengharum dalam harapan 
Moga kan kesampaian kepada Tuhan 
Lantaran diri hamba kerdil dan hina 

Ulang (*) 

Syukur sungguh di hati ini 
Dikurniakan teman sejati 
Menunjuk jalan dekati-Nya 
Tika diri dalam kebuntuan 

Betapa aku menghargai 
Kejujuran yang kau beri 
Mengajarku mengenal erti 
Cinta hakiki yang abadi 

Tiada yang menjadi impian 
Selain rahmat kasih-Mu Tuhan 
Yang terbias pada ketulusan 
Sekeping hati seorang insan
Bernama teman


*Korang, serius aku rindu. 

2 comments:

  1. luv u mira,kerana Allah..ukhuwwah abadan abada!!!ni nangis ni..sob3

    ReplyDelete
  2. Berkata seorang ulama'

    "Ajaibnya ukhuwah itu bukan pada indahnya pertemuan atau indahnya tutur kata yang dituturkan, tapi istimewanya doa seorang sahabat kepada sahabatnya yang lain"

    Ajaibnya ukhuwah berteraskan iman. Walau tidak bersemuka namun terasa bagai ada.

    See you soon insyaAllah in 'Syurga' ^__^

    ReplyDelete