Saturday 12 May 2012

Sofwatul Mukhtarah dalam kenangan: Jumpa Cikgu 4 in 1

Bermulanya Kem Sofwatul Mukhtarah ni, adalah hari Khamis. Tapi, aku kena datang hari Rabu. Sehari lebih awal untuk memastikan kelancaran majlis. Dengan semangat berkobar – kobarnya, pagi Rabu tu, aku dah terpacak kat depan sekolah. Ambik kau. Betapa semangatnya aku. Ha, jangan main - main. Tapi sebenarnya, aku ada agenda yang lain. Hehe. Round satu Kuala Berang!!! Nama pun kaki jalan. Mana boleh lepas beb. Jalan – jalan sambil cuci mata.

Singgah sana, singgah sini, lepak kat rumah kawan, petang nak dekat Asar baru balik sekolah. Haha. Kalau tahu dek mak aku, sure kena sembelih ni. Petang tu, kebetulan latihan memanah diadakan kat sekolah aku. Apalagi, turun padang la aku. Terima kasih buat sahabat aku, Azyan, yang sudi teman aku. Lupa pulak yang tempat latihan memanah diubah dan diletakkan di tepi padang bola sepak. Nak pergi ke sana, memang susah amat. Perlu melalui laluan lecak. Dah macam bendang sawah. Habis sandal aku. Dengan berbaju kurung, terkial – kial nak melangkah. Azyan pulak, ikut je dan sikit pun tak merungut. Padahal sandal dia yang warna putih dah jadi makin cute dengan hiasan lumpur tapi still setia untuk temani aku. Terharu sungguh!!. Dari kejauhan kedengaran ada satu suara men ‘sound’ aku. Aku kenal benar dengan suara itu.

“Pakai baju raya?,”

Ya itulah dia, Cikgu Asri. Jurulatih memanah aku. Jurulatih dari luar. Rindu amat pada beliau. Bagi aku, beliau adalah guru 4 in 1. Nak tahu kenapa? Jeng jeng… Nanti akan tahu sendiri.

Dengan keadaan lecak tu, akhirnya sampai jugak kat tempat latihan memanah. Macam biasa, teguran dari Cikgu Asri.

“Doh guane mek? Duduk rumah?,”

“Camtu la cikgu,”

“Tak ada ambil kursus – kursus kat luar?,”

“Kursus makan je cikgu,”

“Mung ni memang sah – sah terlebih vitamin K. Sian ke mung,”

Haha. Seronok bergurau dengan beliau. Sporting amat… Mata dah ralit tengok peralatan memanah. Semua baru - baru. Bow pulak, semua baru - baru. Jenis expert pulak tu. Kurang asam. Aku dah keluar sekolah baru nak beli bow baru. Siang - siang tak nak beli. Tak adalah aku merajuk tak nak masuk pemilihan memanah. Lantaklah. Tangan dah gatal nak pegang bow.

“Cikgu nak shoot,”

“Pergi la,”

Tu dia. Cikgu dah bagi greenlight. Apalagi, terus capai peralatan memanah. Dah get ready nak shoot ni. Pecah rekod, shoot dengan baju kurung. Haha. Lantaklah. Bukannya guna kaki pun. Asal lepas gian sudah.

“Okey, two minutes, 3 batang arrow. Ready.” Pritt wisel ditiup. Semua junior dan senior dengan semangatnya lepaskan arrow. Aku??? Masih berdiri tegak dengan barangan memanah sambil melemparkan senyuman mintak penampar. Tak tarik pun.

“Hoi mek. Apasal tak tarik?,”

“Takut la Cikgu. Bow expert. Lagipun dah lama tak shoot.”

“Hei, awak agama apa?,”

“Agama Islam”

“Kalau awak agama Islam, tak ada keyakinan, macam mana awak nak yakinkan orang lain dengan Islam. Awak kena ingat, Rasulullah S.A.W pernah bersabda yang membawa maksud,

‘Islam bermula dalam keadaan terasing dan kembali dalam keadaan terasing’,”

Amik kau. Kena sebijik. “Yalah cikgu,”.

“Awak shoot lepas round ni,”

Aku angguk kepala. Konon sedia sahut segala dugaan dan cabaran. Dalam hati, kecut. Takut. Dah lama tak shoot. Dulu boleh la bangga. Kononnya taiko. Sekarang, jangan harap la. Berapa bulan aku tinggal aktiviti ni. Sambil – sambil tunggu round ni habis, aku berbual sekejap dengan cikgu.

“Awak tahu tak, nanti kat Padang Mahsyar, senang je nak kenal orang Melayu. Awak nak tahu sebab apa?,”

Aku dah garu kepala. “Sebab apa cikgu?,”

“Rasulullah S.A.W pernah bersabda, ‘Sesungguhnya umatku datang pada hari kiamat dalam keadaan bersinar – sinar daripada kesan wudhuk. Sesiapa yang berupaya untuk melebihkan basuhan wudhuknya, maka lakukanlah’. Dan kalau awak perasan, ramai orang kita, kalau ambil wudhuk, mesti sekadar cukup syarat. Kalau basuh rambut, basuh kat jambul je betul tak?,”

Aku angguk. Baru perasan. Kalau basuh kaki, setakat hulur je kaki. Kalau part basuh basuh rambut, mesti hujung - hujung je sebab takut rambut dah tak lawa. Haha... Berdasarkan pemerhatian aku la. Aku kan suka skodeng. Hati - hati,,, ada yang sedang menskodeng anda...

“Kalau orang lain, mereka akan sapu seluruh kepala. Kalau ambil, mereka akan ambil betul - betul. Jadi, nak kenal orang Melayu, akan ada jambul yang bersinar – sinar,”

Aku tergelak. Cikgu ni, ada – ada je. Tu yang syok bila dengan cikgu. Gurauan berilmu. Suka – suka.

Orait, dah habis round. Perlu bersedia untuk shoot.

“Okey, two minutes, 3 batang arrow,” cikgu beri arahan. Bunyi je wisel, terus shoot. Cukup dua minit, cikgu tiup wisel lagi.

“Ana, berapa batang?,”

Alamak, mampus nak jawab. “Dua je cikgu,” Memang failed. Mana taknya, setiap batang arrow, ambil masa. Nak tarik tu, pergh... berat... Boleh patah tulang belikat.

“Macam mana awak ni?,”

“Dah lama tak shoot cikgu,” Cewah. Alasan klise amat.

“Inilah yang dinamakan, ‘al 'ilmu bila amal ka syajar bila samar’ (ilmu tanpa amal ibarat pohon tanpa buah),”

Ambik kau. Kena lagi. “Wah… Sekali speaking arab da. Terror la cikgu,”

“Mung ni, dari dulu perangai tak berubah. Bila la mung nak berubah,”

Haha. Inilah yang aku katakan, Cikgu 4 in 1. Bagi aku, beliau boleh jadi guru memanah, guru agama, guru taekwando, guru pendidikan sivik dan kewarganegaraan (untuk aku je kot). haha. Almaklumlah, dapat anak murid nakal macam aku ni. Memang pening kepala. Datang latihan pun lewat. Padahal tournament memanah dah dekat. Kadang – kadang, orang lain sibuk memanah, aku sibuk sembang. Aku pun pelik. Camne la beliau boleh sabar dengan aku. Pernah sekali kena sindir. Hebat amat. Kes apa? Haha. Kes tidur dalam surau masa pemilihan memanah. Memang sakit telinga.

Setiap kali training, pasti ada ilmu agama yang akan dikongsikan. Kadang - kadang, maybe dah malas nak marah aku kot, cikgu join sekali. Haha. Tengah - tengah sembang, tiba - tiba muncul Cikgu dari belakang. Pastu join sekali. Kalau tanya bab taekwando, Cikgu la paling bersemangat ajar. Padahal, Cikgu bukan guru taekwando. Tapi, bila cikgu tunjuk skill, ha kau. Jet Li pun boleh letak jawatan. Kemas dan tangkas. Kalau nak tahu, Cikgu ni dulu, adalah bekas atlet. Tapi, aku je yang yang kurang asam sebab tak nak ambil ilmu dengan beliau. Haha.

Alhamdulillah, bersama beliau, aku dapat macam – macam ilmu dan pengalaman. Cikgu Asri langsung tak lokek ilmu. Seronok. Apapun, terima kasih Cikgu Asri. Jasamu dikenang ^^..

Balik daripada latihan memanah, sandal ana rosak. Kes kena lumpur. Haha. Nasiblah.




Macam mana tak kena marah. Orang lain berlatih, ana bergambar. Haha


Sempat posing. Amacam? Bergaya tak? Inilah Cikgu Asri. Cikgu 4 in 1

No comments:

Post a Comment