Tuesday 14 May 2013

Demi Masa


Assalamualaikum

"Demi Masa. Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Melainkan, orang yang beriman, dan beramal soleh. Dan (mereka yang) mengajak ke arah kebenaran dan mengajak dengan sabar."

Ouch... tersentap gila. Eh. Sendiri punya pasal, sendiri yang tanggung. Hari ini aku bangun macam biasa. Setelah men’stay’ up kan diri, aku sambung tidur. Aku ni jenis burung hantu. Bila malam, baru aktif. Bila siang, macam vampire kehilangan darah.

Lepas Subuh aku sambung tidur. Bila bukak mata, pukul 9 pagi. Siapkan diri, solat Dhuha, update FB, update Twitter, tengok youtube bagai, pastu aku tengok roommate aku siap pakai baju kurung.

“Nak gi mana,”

“Exam,”

“Exam pukul berapa?,”

“10.30 sayang,”

Aku tengok jam 9.45. Gila. Dengan tak study mana nya lagi. Baju tak gosok. Wa.. berapa minit lagi untuk melangkah ke dewan exam. Aku ingat exam pukul 2.30 petang. Macam hari biasa. Tak tahulah pulak tetiba tukar ke pagi. Ke aku yang tak tengok jadual? Ouch... Macam tak exam pulak aku ni. Apa lagi. Sambil tangan gosok baju, mulut terkumat – kamit hafal anatomy. Wakaka. Seriously.  Pukul 10.00 tu aku kat asrama lagi. Nak jalan ke dewan exam yang jauh beribu batu. Mahu aku lari tak cukup tanah.

Sambil pakai tudung, sambil tengok slide. Sambil bermarathon ala Usian Bolt sambil telefon mak aku minta restu. Dah nak exam la katakan. Wakaka. Wahai manusia yang berada di kafe yang sempat melihat aksi aku bermarathon, fahamilah bahawa aku telah lewat ke dewan exam.

Masa tu la baru meyumpah seranah siapa arkitek kolej aku ni. Dewan exam jauh gila dari asrama. Baru aku tahu, besar jugak kolej aku ni. Penat kot berlari. Eskulator tak nak buat. Buat la terowong rahsia ke, yang boleh sampai ke dewan exam dengan cepat dan selamat. Elok je sampai dewan exam, kaki cramp. Wa... hebat. Dengan tak ada persediaan, kaki tetiba cramp. Sakit wo...

Masa tu, barulah timbul kesedaran bahawa masa itu sebenarnya sangat berharga. Barulah aku tahu kenapa Allah bersumpah dengan masa...”Demi masa”... Orang Arab pun apa kurangnya. “Masa itu ibarat pedang. Jika kamu tidak memotongnya, maka ia akan memotongmu”. Omputih pun tak  kurang hebatnya. Time is gold. Wahaha. Lihatlah betapa emasnya masa itu. Betapa pentingnya masa itu.



No comments:

Post a Comment