Sunday 12 May 2013

Selamat Hari Mak ^^



Assalamualaikum

Bersempena Hari Ibu... Mak, Ira sayang mak... Hish, sebut pasal mak je, sure nak nangis... Waa... Rindu tahap kronik kot... Ramai orang ejek aku... Ganas tapi manja... Suka hati la woi... Aku manja ngan mak aku je... Halal dan dapat pahala gitu... Daripada manja dengan bukan mahram...*lari..

Seriously, pejam celik, dah 19 tahun mak aku bersusah payah besarkan aku. Dengan perangai yang tak semenggah, nakal, ganas... Mak aku still sanggup jaga aku. Korang sanggup??? Wakaka... Sure korang tak leh challenge mak aku. Wa... mak... nak balik...

Aku ingat lagi... Kalau time aku demam, memang mak aku paling risau... Sebab, aku ni memang susah nak demam. Tapi, kalau demam memang hambik masa seminggu nak baik... Tambah-tambah pulak bila selera makan pun tak ada... Fulamak, memang seksa... Dan orang yang paling setia jaga, adalah mak. Aku ingat lagi, hari tu aku memang seminggu dah tak makan kes demam. Minum air aje. Nestum pun tak menjadi. Mak aku masak bagai nak rak sebab nak amik selera aku. Tapi still tak leh nak makan. Siap mak aku rayu lagi...

“Ira nak makan apa? Cakap kat mak. Biar mak masak,”

Wa... dah berair dah mata... See... aku pun dengar jadi cair. Tapi aku memang tak boleh nak makan. Makan keluar balik. Penat. Suatu hari, mak aku pergi kerja. Tapi mak aku tinggalkan nasi. Tetiba mak aku telefon rumah.

“Ira dah sihat?,”

“Alhamdulillah okey je,” padahal baru lepas muntah.

“Mak belikan Ira nasi  kukus lauk ayam berempah. Ira suka makan lauk tu kan? Ira makan ya. Jangan tak makan.”

Haish mahu banjir Ipoh ni dengan air mata aku. Wa,,, macam mana aku nak balas jasa mak aku ni? Dari kecik aku buat masalah, sampai besar, mak still setia...

Aku still ingat time sekolah aku diserang hysteria. Hari Khamis malam. Malam tu dah rasa nak balik. Takut kot. Nak telefon mak aku, tapi biar la. Nak rasa jugak hidup berani. Cewah... padahal memanjang sebut nama mak. Orang lain sebut Allah, berzikir, aku sebut nama mak aku. Tetiba, petang Jumaat mak aku datang. Terkejut gak aku bila adik perempuan aku muncul depan aku. Aku ingat jelmaan manalah tadi. Bila jumpa, salam, peluk, terus nangis. Terus tak bangun – bangun dari bahu mak aku. Wakaka.... Tak leh bayang la aku macam mana. Kakak aku yang datang sekali dangan mak aku, siap gelak – gelak tengok aku. Kurang asam punya kakak. Cis... Mak aku dah gelabah...

“Ira kenapa ni?,”

Diam.

“Sakit?,”

Diam.

“Demam?,” tangan laju je letak atas dahi.

Diam.

“Ira jangan buat macam ni. Jangan macam ni. Cakap ngan mak. Kenapa nangis ni?,”

Dengan sendu, aku cerita la yang sekolah aku kena serang hysteria. Terus terdiam kakak aku. Padan muka. Tadi syok sangat suka. Sekarang baru tahu langit tu tinggi ke rendah.

“Patut pun mak rasa tak sedap hati. Dari semalam lagi. Tu yang mak datang ni. Jom balik,”

Hish. Mak aku dah macam tok bomoh. Ngeh ngeh. Mak jangan mare... gurau...

Mak aku pernah datang sekolah tiba – tiba. Bila tanya kenapa.

“ Entahlah. Mak rasa tak sedap hati. Tu yang mak datang ni. Ira sihat?”

“Baru baik demam,”

“Patutlah,”

Ha kan macam tok bomoh tu. Tu la yang dinamakan naluri seorang ibu. Mak aku memang cepat beno rasa tak sedap hati kalau ada something yang berlaku pada anak – anak dia... Lepas tu mula la kelam kabut nak pergi tengok. Biar jauh beribu batu pun still nak datang jugak.

Hari tu, aku nangis – nangis telefon mak aku sebab rindu. Mak aku ejek.

“Nangis ar tu,” lepas tu perbualan senyap. Last sekali dengar suara sebak mak aku...

“Mak pun rindu Ira. Ira nak mak datang sana ke?,”

Haha. Mak aku jiwa sensitive. Haha.. Ipoh dengan Terengganu, macam lah dekat. Wakaka.

Dan aku still ingat mak aku marah teruk kat aku bila dapat tahu, aku merayau sorang diri bila duduk Ipoh. Kah kah... Teruk wo,,, Start daripada hari tu, mak aku selalu call aku. Tanya aku ada kat mana. Dengan siapa,,,Ngeh ngeh... asyik kantoi bila aku keluar sorang - sorang. Mak aku pasang CCTV gamaknya... Bila aku pujuk mak aku...

"Ala mak, Mira kan belajar taekwan-do. Sure selamat punya," (nampak tak betapa bongkaknya aku)

"Toksah ngada-ngada la Ira. Balik sekarang," Ha kau... Ibu besar sudah mengeluarkan perintah, apalagi. Balik la aku ni. Apapun saya sayang mak saya. Selamat Hari Mak...

“Kami perintahkan kepada manusia supaya berbuat baik kepada dua orang ibu bapaknya, ibunya mengandungnya dengan susah payah, dan melahirkannya dengan susah payah (pula). mengandungnya sampai bercerai susu adalah tiga puluh bulan”. (Al-Ahqaf: 15)

Hargailah ibu bapa sementara mereka masih ada.


No comments:

Post a Comment