Thursday 29 March 2012

Matematik!!!

Assalamulaikum

Dalam banyak – banyak subjek, subjek yang melibatkan pengiraanlah yang aku paling kronik, terutama Matematik. Tak tahu kenapa. Sejak dari sekolah rendah dan sampai sekolah menengah pun minat pada pengiraan ni masih samar – samar. Tapi, Alhamdulillah, dengan bantuan guru – guru, aku dapat keputusan yang baik dalam subjek Matematik akhirnya.

Terima kasih kepada guru – guru subjek Matematik yang tak pernah jemu bantu aku yang pemalas tahap mega.

Darjah satu – Cikgu Rohana – Time ni, bagi aku, Matematik senang amat. Tambah tolak. Hoho. Anggap Matematik ni kacang je. Tapi, suatu hari pernah kena sebiji penangan dengan Cikgu Rohana. Haha. Main – main sangat time buat latihan. Padan muka. Apapun, terima kasih Cikgu Rohana.

Darjah dua – Cikgu Sajaratudur – Time ni, bila tiba waktu Matematik, memang gementar sangat. Cikgu garang. Pernah kena cubit sebab salah salin soalan. Haha. Apapun, terima kasih Cikgu. Kalau tak kerana kegarangan cikgu, sure sifir masih tergagap sampai sekarang.

Darjah dua – Cikgu Manisah – Guru ganti bagi Cikgu Sajaratudur yang cuti bersalin. Sangat – sangat bersemangat bila mengajar. Comel. Paling tak boleh lupa, kena jalan itik sebab tak ingat sifir tujuh. Masa tu, sifir dua dengan sembilan je ingat. Sebab senang. Haha. Apapun terima kasih Cikgu Manisah. Kalau tak kerana denda suruh jalan itik, sampai sekarang ana tak tahu yang jalan itik sebenarnya sangatlah memenatkan.

Darjah tiga – Cikgu Azlin – Sangat tegas. Tapi start tahun ni la ana jadi makin jauh dengan Matematik. Entah mengapa. Tapi dalam ramai – ramai anak murid, akulah yang paling glamour sebab selalu careless. Ayat glamour Cikgu Azlin. “Ana, pergi buat jalan kira kat depan. Kali ni, jangan cuai.” Tak careless pun, salah jugak. Salah sebab salah salin soalan. Aduh. Apapun terima kasih Cikgu Azlin.

Darjah empat – Cikgu Rohanizam – Lembut dan tenang. Tak pernah marah. Mengajar Matematik dan Bahasa Melayu. Time ni, aku paling malas tahap kronik. Bila ada kerja rumah Matematik, aku akan suruh adik aku yang darjah tiga buat. Haha. Jangan tiru. Lepas tu, mula la. Terkial – kial bila disuruh tunjuk jalan kira. Bila ditanya markah yang paling rendah, akulah dengan perasaan malunya yang akan angkat tangan. Ayat famous Cikgu Rohanizam, “Ana biasalah, pakai tembak je la tu,”. Ya, tepat sekali Cikgu. Tapi tembakan yang tidak mengena. Tak boleh masuk polis ni cikgu. Cikgu Rohanizam, terima kasih banyak – banyak.

Darjah lima – Arwah Cikgu Aminah – Time ni, semangat sikit nak belajar Matematik sebab tahun depan dah UPSR. Belajar sungguh – sungguh, tapi fokus? Hampeh. Selalu dapat markah terendah. Tahun ni, arwah cikgu banyak tak ada dalam kelas. Banyak dugaan yang menimpa diri arwah cikgu. Suami arwah cikgu kembali ke rahmatullah, dan arwah cikgu disahkan menghidap kanser. Tapi, dalam kepayahan mengharungi dugaan hidup, arwah cikgu masih fokus dan ambil berat pada aku. Buat arwah Cikgu Aminah, terima kasih diucapkan. Jasamu dikenang. Moga Allah sentiasa mencucuri rahmat.

Darjah enam – Cikgu Rohana – Ha, tahun exam. Apalagi, terpaksa fokus betul – betul la. Tapi susah amat. Yalah, aku kena cover semua – semua yang aku belajar. Susah amat. Tetapi kesabaran Cikgu Rohana, memang aku tabik. Tak jemu – jemu ajar aku. Ayat glamour Cikgu Rohana bila ditanya tentang markah ujian. “Ana ni main tembak je tau. Tak pun main bom. Sebab tu salah banyak. Berapa banyak mu bom ana hoi. Berlubang tak kertas tu?,” Haha. Memang saya bom cikgu. Mujur tak guna nuklear. Tapi bom apa yang saya guna tak tahu la. Masa tu, masih terkial – kial lagi, masih merangkak lagi dalam usaha untuk memahami apa itu Matematik. Cikgu Rohana, terima kasih.^^

Darjah enam – Cikgu Dait – Bekas pengetua sekolah aku tapi masih buat kelas tambahan untuk bekas  anak – anak murid beliau kat balai raya. Free pulak tu. Kertas latihan, beliau sponsor. Tak jemu – jemu tanya tentang markah Matematik aku dan bagi pendapat macam mana nak tingkatkan markah aku. Dan sampai sekarang, andai aku terserempak dengan beliau, beliau masih mengambil berat tentang pelajaran aku. Bertanyakan itu dan ini. Sangat terharu. Cikgu Dait, terima kasih.

Tingkatan satu – Teacher Masdiana – Masa ni, seronok belajar Matematik sebab teacher pun jenis layan kepala ana yang tak berapa nak betul. Sabar jugak Teacher Masdiana jawab soalan – soalan ana. Masa tu, semangat baru. Nak belajar betul – betul. Teacher Mas, terima kasih. Pengorbananmu, takkan pernah aku lupa.

Tingkatan dua – Teacher Sharifah Nurah – Teacher yang sangat manis mukanya dan murah dengan senyuman. Lemah lembut, dan sopan santun. Sempat bersama aku selama dua bulan dan kemudian berpindah ke salah sebuah sekolah di Dungun. Teacher Sharifah, terima kasih ajar saya. ^^

Tingkatan dua – Cikgu Zikri – Cikgu yang sangat sporting. Menggantikan Teacher Sharifah. Suka bercerita tentang pengalaman beliau yang dulu. Seronok. Sehinggalah suatu hari, terjadi satu  peristiwa yang menyebabkan peristiwa itu, menjadi modal untuk Cikgu Zikri beri semangat kepada pelajar beliau yang lain. Haha. Peristiwa ketika belajar pythagoras theorem. Sebaik sahaja Cikgu Zikri selesai beri penerangan, beliau tanya:

“Faham tak?,” Semua mengangguk dan hanya aku menggeleng. Serius aku tak paham. Mata aku hanya nampak nombor. Tapi tak tahu bagaimana terciptanya formula tu. Cikgu Zikri beri penerangan lagi. Sebaik selesai, beliau tanya lagi:

“Faham tak?,” Semua mengangguk dan hanya aku menggeleng. Cikgu Zikri beri penerangan lagi. Sebaik selesai, beliau tanya lagi:

 “Faham tak?,” aku menggeleng lagi. Time tu rasa macam nak nangis dah. Apa ni, semua faham aku sorang je tak faham. Dah tiga kali terang tak faham - faham jugak. Air mata dah mengalir laju. Tengah Cikgu Zikri syok – syok terang, tiba – tiba beliau pandang aku.

“Kenapa awak nangis?,” Alamak, cikgu perasan. Semua pandang aku. Apa lagi, terus aku sorok bawah meja. Ketika tu, belajar guna meja komputer. Jadi, apabila menyorok, orang depan tak nampak la. Hanya orang sebelah yang nampak.

“Okey, kita rehat 10 minit. Jangan stress, belajar kena relaks.” Cikgu Zikri buat pengumuman. Lalu Cikgu Zikri duduk di meja sambil bercerita. Haha.

Tahun depan pulak, aku dengar adik – adik junior aku bercerita kepada aku tentang seorang pelajar menangis masa belajar Matematik. Gulp!. Bila aku tanya dari mana dapat cerita, dia bagitahu, Cikgu Zikri yang cerita. Haha. Setahun kemudian, aku dengar lagi. Seolah – olah cerita turun temurun. Macam cerita hikayat dongeng la pulak. Mujur cikgu tak sebut nama. Apapun, terima kasih, Cikgu Zikri, sebab sudi sabar dengan saya.

Tingkatan tiga – Teacher Rohani – Punya stratergi tersendiri untuk pelajar – pelajar beliau senang faham. Tapi, aku je masalah yang tak faham – faham. Hehe. Time ni, selalu nangis sebab tak faham. Aiseh. Kawan pun tegur. Masih ingat ayat pedas dia, masa tengah buat latihan. “Jangan nangis. Kalau nangis, sampai bila tak siap,”. Bila nak dekat exam PMR, lagi kerap Teacher Rohani dekati aku. Ada sahaja jalan untuk bantu aku. Teacher, arigato^^

Tingkatan empat & lima – Teacher Samihah – Kecil molek, comel amat. Suaranya slow, tapi lantang. Selalu sangat aku terlena waktu beliau. Kadang – kadang kasihan gak tengok Teacher Samihah yang tak jemu – jemu kejutkan aku. Tapi, nak buat macam mana. Sumpahan mana entah. Setiap kali beliau masuk, sure aura – aura mengantuk menguasai aku, membelai aku supaya aku tidur. Aduh. Masuk tingkatan lima, semangat la jugak nak belajar Matematik tapi, masalahnya, tingkatan empat punya masalah, tak cover lagi. Apalagi, bak kata Teacher Suriani (guru kimia), jahil terkumpul. Hehe. Tapi, Teacher Samihah tak pernah jemu bantu aku. Sanggup balik rumah pukul 6.00 petang semata – mata nak ajar aku. Sanggup curi masa, semata – mata nak ajar aku. Sanggup jadi guru pengganti, semata – mata nak ajar aku. Tak cukup dengan itu, aku dan beliau pernah duduk bersila sebelah menyebelah semata – mata nak buat pembetulan kertas percubaan. Usaha beliau untuk buat pelajarnya cepat ingat, iaitu menggunakan marker, pen yang berwarna – warni. Aku memang respect amat pada beliau. Dan akhirnya, aku dapat laksanakan apa yang beliau impikan. Alhamdulillah. Teacher, terima kasih. Jasamu kan tetap Ana kenang hingga akhir hayat.

Bila aku ingat balik, segala pengorbanan mereka, takkan pernah aku lupa. Aku saje khaskan untuk matapelajaran Matematik sebab aku memang tak minat Matematik. Haha. Apapun, buat semua guru - guru yang pernah mengajar Ana, tak kisahlah sekejap mahupun lama, jutaan terima kasih Ana ucapkan. Mana mungkin Ana mampu bayar dan segala jasa serta keringat mereka. Terima kasih cikgu - cikgu semua. Al - Fatihah buat arwah Cikgu Aminah, arwah Ustaz Azwan, arwah Ustazah Marini.

3 comments:

  1. ak tak tau mane cg skoloh rndah ko..tapi ak tgk ko kecik hingga besor tiade perubahan...hua3
    tp ak tabiklah ko masih ingat lagi name cg skoloh rendah smpai skoloh menegah....
    ak tinggalkan satu pesanan je,ak harap ko blh la ubah peragai ko yg suke tido kepada burung hantu..tgk mate die..jdlah mate seperti nyer..

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah aku akan ingat pesanan kau.Mereka banyak berkorban untuk aku, sebab tu aku ingat nama mereka ^^.

      Delete