Monday 19 March 2012

Solat

Assalamualaikum

Soalan famous bila berbicara tentang solat :)

Kenapa kita perlu solat?

Pertanyaan yang membuatkan aku juga berfikir. Ha’ ah la. Apasal kita kena solat? Tapi buat apa nak kusut – kusut. Orait, cuba bayangkan kita tengah main layang – layang. Sebab apa layang – layang boleh terbang tinggi? Sebab ada angin kan? Kalau tengok  budak – budak pun, mesti diorang main bila ada angin. Tengah syok – syok main, tiba – tiba pulak tali layang – layang terputus. Alahai, spoil la. Tapi, kita tengok, apa yang terjadi pada layang – layang? Melayang dengan perlahan, kemudian jatuh ke tanah. Jatuh atas pokok pun boleh jadi. Ha, begitulah ibaratnya mengapa kita perlu bersolat. Layang – layang itu, ibarat manusia dan tali itu ibarat solat. Penghubung antara kita dan Allah. Andai kita tak solat, terputuslah hubungan kita dengan Allah. Dan kita? Apa akan jadi? Sudah semestinya hidup menjadi terumbang ambing, tak tentu hala. Hati pun tak tenang. Begitulah ibaratnya. Angin yang datang kadangkala kuat, kadangkala perlahan yang mana menyebabkan kita perlu kawal tali layang – layang itu agar layang – layang masih boleh melayang tinggi. Angin itu, ibarat cabaran dan dugaan dalam hidup kita. Andai kita hampir rebah, kita adukan pada Allah dan Allah akan anugerahkan buat kita agar kita terus bangkit dan meneruskan hidup. Sebab itu kita perlu solat. Dengan solat, kita berinteraksi terus dengan Allah. Hidup di dunia ini penuh dengan onak dan duri dan pada siapa lagi kita mahu bergantung. Pada mak dan ayah? Mereka akan mati. Pada siapa lagi kalau bukan pada Allah. Allah yang menciptakan kita. Jadi, jangan malas – malas nak solat ye.

Ada orang, siang malam solat tapi masih sebar fitnah, ambil rasuah dan sebagainya. So, orang yang tak solat sama je dengan orang yang solat. Still buat kejahatan, kan?

Firman Allah dalam surah Al – Ankabut ayat 45 yang bermaksud:

“Sesungguhnya solat itu mencegah berlakunya perbuatan keji dan mungkar,”

Ehem, kalau dah solat siang malam, tapi masih buat perkara mungkar, mungkin ada masalah ketika solat. Mungkin tak khusyuk sewaktu solat. Mungkin masa solat, teringat anak perempuan jiran sebelah, teringat mamat yang kita jumpa kat pasar hari tu, teringat drama yang sedang ditayangkan di televisyen. Biasalah, bisikan syaitan takkan lepas dan sentiasa berdendang di telinga. Sedangkan kalau kita solat betul – betul, dengan khusyuk, pasti kita akan rasa tenang dan damai. Solat jugak sebenarnya dapat memberi impak yang besar kepada jiwa dan dapat mempengaruhi sikap serta perlakuan seseorang dalam kehidupan seharian. Jadi, check balik solat kita. Bagaimana kita mengambil wudhuk? Rata atau tidak? Sempurna atau tidak? Bagaimana pulak dengan pakaian kita? Ada najis atau tidak? Begitu juga tempat solat. Semua perlu diperiksa.


Lecehlah solat ni, lima kali sehari. Dah la ada banyak rakaat. Ganggu kehidupan seharian. Kalau solek pun, kena bersihkan dulu solekan tu. Penat – penat solek, kena bersihkan pulak. Tak rasa banyak ke lima kali sehari?


Tak pernah ke nak tanya, lecehlah, asyik main facebook, main twitter dan seangkatan dengannya. Tak pernah ke nak tanya, lecehlah, asyik shopping je. Tak pernah ke nak tanya, lecehlah, asyik lepak je. Tak pernah ke nak tanya lecehlah asyik bersolek je. Hoho. Sebenarnya, jika kita dengar tentang kisah Rasulullah, ketika Allah sampaikan perintah untuk solat, iaitu 50 waktu. Rasulullah telah memohon kepada Allah untuk mengurangkan bilangan solat kerana khuatir umatnya tidak mampu untuk melaksanakan 50 waktu. Lalu, Allah menjadikan 45 waktu, dan Rasulullah mohon lagi. Allah kurangkan lagi, dan Rasulullah memohon lagi sehinggalah bilangan waktu untuk solat menjadi 5 waktu. Apakah 5 waktu itu masih banyak? Chatting dengan kawan tiap – tiap hari, tak ada pulak rasa bosan? Tak ada pulak adu masa terlalu banyak dihabiskan untuk chatting.

Waktu untuk solat tu, bagi aku sedikit pun tidak menganggu waktu kerja. Betul ke solat ni ganggu kehidupan seharian? Jom periksa.

Subuh – Apa yang ganggu nye? Time ni, bangun, dan solat Subuh. Bukan jadi penghalang pun. Yang jadi penghalangnya, sebab kita ni malas nak bangun. Ni mesti kes liat nak bangun pagi. Ehem, nak seribu daya, tak hendak seribu dalih. Kalau kita boleh bangun sebab nak pergi kerja, apasal kita tak boleh bangun untuk kerjakan solat?

Zohor –Tapi bukan ke waktu ni waktu rehat bagi sesiapa yang bekerja di pejabat kan? Aku rasa, time ni time yang paling genting. Waktu tengah hari la katakan. Panas, mengantuk, letih dan sebagainya. Bila ambil wudhuk, panas tak terasa, hilang mengantuk dan bila solat, kita seolah – olah melakukan regangan ringan. Sesuai sangatlah yang kerja di pejabat. Kalau tak caya, cubalah sendiri. Kalau di Jepun, mereka digalakkan tidur pada waktu – waktu sebegini. Alasan mereka mudah iaitu untuk melahirkan hasil kerja yang produktif dan inovatif. Cewah, ayat apa ni? Bantai je la. Kiranya, mereka amalkan sebab untuk rehatkan otak yang sudah penat bekerja sejak pagi lagi. Sebenarnya cara ni dah digunakan oleh Rasulullah S.W.T. Dipanggil qalilullah. Tidur sebentar sebelum Zohor. Tapi, sesetengah pejabat hanya bagi 1 jam sahaja untuk berehat. Jadi, bila lagi nak tidur, nak makan, nak solat. Jadi, kalau tak sempat nak tidur, alternatif terbaru, iaitu solat. Solat jugak dapat rehatkan otak sebenarnya.

Asar – Time ni kan waktu pulang dari pejabat. Jadi, balik rumah terus solat. Tak susah pun. Kalau tak sempat, sebab jarak antara pejabat dan rumah jauh, solatlah kat pejabat. Tak pun berhenti di masjid – masjid di tepi jalan. Bukan ke kerajaan dah bina banyak masjid? Tiada halangan melainkan malas. Hehe. Yang terasa menganggu tu sebab lepas balik kerja dah pacak dalam kepala, lepas ni nak pergi pasar minggu, pasar tani, pasar raya. Apa salahnya, luangkan masa sekejap untuk solat. Kalau boleh luangkan masa untuk ke pasar minggu, pasar raya, pasar minggu, takkan tak boleh luangkan masa untuk solat kan?

Maghrib – Ada lagi ke yang bekerja waktu ni? Kalau ada, apa salahnya berhenti sebentar dan sambung balik kerja. 5 minit je. Takkan tak boleh nak berhenti kot. Habis lama pun 10 minit. Tambah waktu berwirid, agak – agak 15 minit. Apa lah sangat kalau 15 minit pun. Takkan kena buang kerja kot. Mana yang nak pilih? Habiskan masa 15 minit untuk solat atau habiskan masa kat nerekaNya?.

Isya’ – Ha time ni ramai yang terbabas. Yalah, time ni la nak makan malam, nak buat mesyuarat, nak tengok bola, nak tengok tv, drama dah menanti!. Lepas drama, movie night pulak. Sampai pukul 1.00 pagi. Kalau ingat nak solat tak pe lagi. Tapi bila tengah asyik melayan movie, tiba – tiba pulak mata melabuhkan tirai. Jawabnya, solat Isya’ qadha esok harilah. Alhamdulillah Allah jadikan waktu Isya’ panjang. Mana tahu kot – kot tengah tidur, tiba – tiba terjaga tengah malam atau lepas balik tengok perlawanan bola. Waktu Isya’ masih ada lagi dan boleh tunaikan solat. Aturan Allah ini indah bukan?


Jadi, sibuk bukan alasan untuk tak tunaikan solat. Sedangkan sakit pun kita masih perlu solat, inikan pula berkaitan urusan dunia. Sibuk bukan alasan. Bila Allah nak tanya apasal tak solat, nak jawab aku sibuk? Macam tu?

Bab solek pulak. Sedar atau tidak, bahan solek ni kebanyakannya ada bahan kimia. Bukan kebanyakkan. Memang ada pun. Kalau 24 jam kat muka dengan bahan solek, tak ke rosakkan kulit? Lagipun, bila kita ambil wudhuk, kita basuh muka. Dapat bersihkan wajah dari semua kotoran dari habuk dan debu. Lima kali sehari, 3 kali setiap ambil wudhuk. Kiralah berapa kali korang cuci muka. Tak payah buat facial kat kedai. Ambil wudhuk pun dah dikira facial apa. Ala kalau kena hujan pun solekan akan tanggal jugaklah.

Sabda Rasulullah, “Perbezaan di antara seorang muslim dengan orang kafir adalah meninggalkan solat,”. Ehem-ehem...

No comments:

Post a Comment