Saturday 17 March 2012

Modal Akhirat

Dalam keseronokkan mengejar kemewahan dunia, mengumpul rezeki, kita terlupa bahawa akan ada hari akhirat. Kita terlupa untuk mencari kemewahan akhirat. Kita terlupa mengumpul rezeki akhirat. Cuba fikir semula. Apakah yang akan kita bawa di akhirat nanti ketika berhadapan dengan Allah. Harta kita yang kita bermandi peluh untuk mendapatkannya? Tidak sama sekali.Harta itu sendiri akan hilang dan tidak akan menjamin apa - apa ketika di hadapan Allah. Apa yang akan kita persembahkan di hadapan Allah nanti? Jom, sama - sama melaburkan saham untuk akhirat.


1) Berdoa

Doa adalah senjata bagi mukmin. Walau semiskin mana pun kita, walau sekaya mana pun kita, jangan lupa menadahkan tangan dan berdoalah. Doa itu sebenarnya mendekatkan diri kita dengan Allah S.W.T.


2) Memperbanyakkan amalan - amalan sunat.

Perbanyakkan solat sunat, puasa sunat dan lain - lain. Tetapi, jangan kerana ingin memperbanyakkan amalan - amalan sunat, amalan yang wajib kita patuhi, kita tinggalkan. Ya, mungkin  berat untuk kita amalkan. Tapi, kita fikir balik. Kita boleh memperbanyakkan latihan untuk meningkatkan kemahiran kita tetapi kenapa kita tidak boleh memperbanyakkan amalan - amalan sunat? Bukankah cantik andai kita seiringkan?  ^^


3) Membaca Al - Quran

Bacalah al - Quran. Jika rajin, tadaburlah ayat - ayat yang terdapat Al - Quran. Jika diselami dan dihayati setiap ayat, pasti kita akan menyebabkan jiwa kita bergetar. Pasti kita akan yakin bahawa al - Quran itu mukjizat teragung. Dengan membaca dan menghayati al - Quran, kita dapat membentuk keperibadian muslim sejati serta mendapat ganjaran yang besar dari Allah. Siapa terlepas, sangatlah rugi.


4) Melakukan sembahyang malam

Kadang - kadang ini yang menjadi masalah buat diri kita. Sangatlah liat untuk bangun malam. Sayang nak tinggalkan katil yang lembut lagi melenakan. Namun Allah telah berfirman dalam Surah al Isra' ayat 79 yang bermaksud:

" Dan bangunlah pada sebahagian dari waktu mala serta kerjakanlah sembahyang tahajjud padanya, sebagai tambahan bagimu, semoga Tuhanmu membangkitkan dan menempatkan kamu pada hari akhirat di tempat yang terpuji,"

Jadi, pilihlah yang mana satu. Antara katil yang empuk di dunia yang sementara atau tempat yang baik di akhirat yang kekal abadi. Tepuk dada tanya iman.


5) Sentiasa berzikir

Rasulullah pernah ditanya tentang amalan apakah yang paling disukai oleh Allah? Lalu Rasulullah menjawab: "Basahi lidahmu dengan Zikrullah". Jadikan Zikir amalan seharian anda. Cuba ubah angin pulak. Selalu mulut tak lepas dari lagu - lagu yang melalaikan, apa salahnya cuba berzikir pulak. Cubalah.


6) Bersedekah

Rajin - rajin hulurkan sumbangan. Tak nak banyak pun sikit jadilah. Mana tahu kot - kot yang sikit itu menjadi penyelamat kita di akhirat nanti. Jangan jadi Mr. atau Mrs. bakhil. Hakikatnya, semua rezeki itu datang dari Allah. Apa salahnya berkongsi.^^. Jangan lupa, kongsi ngan ana sekali...


7) Menghadiri majlis ilmu

Ganjaran berada di majlis ilmu terlalu besar di sisi Allah S.W.T. Daripada Abu Darda' r.a. berkata: Aku telah mendengar Nabi S.A.W bersabda: Barangsiapa yang menjalanu satu jalan ilmu bererti ia telah menjalani suatu jalan daripada jalan - jalan syurga. Sesungguhnya para malaikat menghamparkan sayapnya kerana redha bagi orang yang menuntut ilmu...," (Hadis riwayat Abu Daud). Jadi, jomlah habiskan masa datang ke majlis - majlis ilmu. Dari duduk melanggut kat kedai kopi, lepak - lepak, main dam haji yang sudah beribu kali naik haji, apa salahnya, duduk sebentar, menimba ilmu.


8) Zuriat yang soleh dan solehah

Salah satu yang amat diimpikan oleh ibu bapa. Dari Abu Hurairah r.a bahawa sesungguhnya Rasulullah S.A.W bersabda: "Bila seorang hamba telah meninggal, segala amalnya terputus, kecuali tiga hal: amal jariah, ilmu yang bermanfaat dan anak soleh yang mendoakannya." (Hadis rimayat Bukhari). Jadi wahai ibu bapa, didiklah anak - anak dengan agama. Hujani mereka dengan ilmu agama. Sirami mereka dengan nilai - nilai agama. Buat anak - anak, korang jangan ingat, bila mak ayah dah tak ada, korang boleh syok - syok duduk melantak harta mereka. Doakan juga mereka di alam sana.


Jadi, apa tunggu lagi? Jom pakat labur. Pelaburan yang menguntungkan yang tidak mendatangkan kerugian^^... Ada lagi ke pelaburan macam ni kat dunia ni?

No comments:

Post a Comment